Thursday 12 January 2012

Tazkirah Jumaat

Salam semua,

          fendi version serius dihari jumaat,hehe. korang perasan tak ada wordless wednesday dan spontaneous thursday? tapi, hari jumaat xda pun slot macam tu sedangkan jumaat penghulu segala hari,aku nak cadangkan buat la slot tazkirah hari jumaat di samping kita bergembira dalam berblogging dengan entri-entri yang superb, kita kongsi la sedikit ilmu dengan rakan-rakan blogger lain, kalau 10 yang baca, banyak pahala yang kita dapat, konsep ni sama la dengan konsep nuffnang, banyak yang klik, banyak la yang kita dapat.kehkehkeh( fendi version santai)


             ok, poster kat atas bukan untuk promote filem kongsi,hehe. aku just nak ambil perkataan kongsi saja. kongsi ni maksudnya share, share maksudnya kongsi (sudah fendi, orang semua dah taw, x payah banyak mulut nak cakap benda simple macam tu)kehkehkeh.

            So, hari ni aku mula perkongsian dengan tajuk "belajar dari haiwan" kalau korang nak tahu, banyak benda yang kita boleh daripada haiwan, daripada sekecil semut hinggalah ke sebesar dinasour.hehe. aku nak bagi contoh, kalau semut gigit korang, korang marah x? aku taw, mesti ada yang memaki hamun. Kalau semut buat orang marah, kenapa Allah jadikan semut? Allah suruh kita tengok background semut itu sendiri. mereka rajin walaupun berbadan kecil, bekerja keras dan tidak cepat mengalah.( malu la hang fendi, asyik tidoq ja, semut pagi-pagi dah jalan-jalan cari makan. semut pun ada program macam tu taw.kehkehkeh.

           Banyak binatang yang disebut dalam al-Quran, contohnya ikan, apa kisah yang berkaitan dengan ikan? kita yang berkaitan dengannya ialah Kisah Nabi Yunus yang ditelan ikan nun. Yang kedua burung gagak, nampak macam kotor kan, tapi apa hikmahnya? Allah menurunkan burung gagak untuk mengajar manusia mengebumikan mayat. Yang ketiga gajah, Allah mengutuskan burung-burung untuk menghancurkan sebuah angkatan tentera bergajah. Yang terakhir pada hari ini dan yang paling aku takot ialah unta (napa hang takot ngan unta? aku siap boleh makan lagi)hehe. korang tengok x cara unta minum ketika dahaga? di sini nak menggambarkan perbandingan kepada bunga api daripada api neraka dan kepada penghuni-penghuninya yang minum air menidih. (kalau air milo panas pun aku tiup, macam mana pula dengan api neraka?)

P/S : renung-renungkan, selamat beramal.  

7 comments:

  1. =)
    dtg sini...
    tinggal jejak kaki..

    ReplyDelete
  2. wah....TQ for the info...:)




    JOM singgah blog saya nak? Ade cite best...Jangan tak caye ade awie jemput saye..

    ReplyDelete
  3. thnks semua, semoga mendapat manfaat

    ReplyDelete
  4. nice info, semalam bru belajar lebih mendalam dlm ilmu dunia akhirat kat kelas...rasa takut plk,..then bila dgr pasal api neraka, subhanallah..minta dijauhkan

    ReplyDelete
  5. Terima kasih dengan tazkirah jumaat ni walaupun dibaca pada hari sabtu hehehe

    Ada masa singgah la sini.
    http://awieomar.blogspot.com/2011/02/sentuhan-kecundang.html

    ReplyDelete